Ένα από τα πιο βασικά συστήματα που διαθέτει το αυτοκίνητο, είναι το σύστημα πέδησής του, αφού αυτό ευθύνεται για την επιβράδυνσή του και το εν τέλει σταμάτημά του. Τα συστήματα πέδησης όλων των οχημάτων περιλαμβάνουν δυο ειδών συστήματα: τόσο το βασικό σύστημα πέδησης, όσο και το βοηθητικό σύστημα πέδησης.

Για να μην αναρωτιέστε ωστόσο, για το από τι τμήματα είναι αποτελούμενο καθένα σύστημα από αυτά, παρακάτω παρουσιάζονται με τη μορφή λίστας.

Βασικό σύστημα πέδησης: Με βάση τον τύπο του οχήματος, ενδέχεται να είναι είτε υδραυλικού τύπου, είτε πνευματικού ή μηχανικού. Τα πιο πολλά οχήματα περιλαμβάνουν υδραυλικού τύπου σύστημα πέδησης που είναι αποτελούμενο από τον εξής συνδυασμό τμημάτων:

πετάλι φρένου,

μηχανισμό σερβό,

κεντρική αντλία και δοχείο υγρού φρένων,

σωληνώσεις και μαρκούτσια,

δισκόφρενα στους μπροστινούς τροχούς,

δισκόφρενα ή σιαγώνες με ταμπούρα στους πίσω τροχούς,

λεβιέ ή διακόπτη για το χειρόφρενο,

διακόπτη για τα φώτα των φρένων.

Από την άλλη πλευρά, τα βοηθητικά συστήματα πέδησης συνήθως είναι τριών ειδών ανάλογα με το όχημα, τα πιο συνήθη εκ των οποίων είναι το πρώτο είδος για τα αυτοκίνητα και το δεύτερο είδος για τις μοτοσικλέτες:

Σερβόφρενα. Ευθύνονται για την αύξηση της δύναμης πίεσης του πεταλιού φρένων από τον οδηγό, καθώς χρησιμοποιούν την υποπίεση του κινητήρα, και με τον τρόπο αυτό αυξάνουν την πίεση μέσα στο υδραυλικό κύκλωμα.

Ηλεκτρόφρενα. Είναι τοποθετημένα στον κεντρικό άξονα στη μετάδοση των πισωκίνητων αυτοκινήτων και κάνουν χρήση ηλεκτρικής ενέργειας για να επιβραδύνουν την περιστροφή του εν λόγω άξονα, επιτυγχάνοντας έτσι την επιβράδυνση των πίσω τροχών.

A.B.S. Σκοπός του είναι η αποτροπή τυχόν εμπλοκής των τροχών σε περίπτωση απότομης πέδησης και κατά την κίνηση σε ολισθηρούς δρόμους.

Εικονογράφηση συστήματος φρένων από www.antallaktikaonline.gr

Πώς λειτουργεί το σύστημα πέδησης

Με σημείο εκκίνησης την πίεση του πεταλιού φρένων, ένα έμβολο συμπιέζεται μέσα στο στην κεντρική αντλία που είναι γεμισμένη με υδραυλικό υγρό. Έτσι, το εν λόγω υγρό δέχεται πίεση και μέσω των σωληνώσεων φθάνει στα έμβολα που έχουν τα δισκόφρενα ή/και στα κυλινδράκια που έχουν τα ταμπούρα. Στην περίπτωση των δισκόφρενων, τα έμβολα ασκούν πίεση στα τακάκια των φρένων του δίσκου των φρένων που περιστρέφεται μαζί με τον τροχό κι έτσι, επιβραδύνουν το αυτοκίνητο. Στην περίπτωση των ταμπούρων, τα κυλινδράκια ασκούν πίεση στις σιαγώνες τους προς το εσωτερικό τους κι έτσι, επιβραδύνεται το όχημα. Σήμερα, τα οχήματα στην πλειονότητά τους, έχουν δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς ή δισκόφρενα μπροστά και ταμπούρα πίσω.

Αντικατάσταση του συστήματος πέδησης

Το σύστημα πέδησης περιλαμβάνει τμήματα που είναι είτε αναλώσιμα, είτε διαρκείας. Τα δεύτερα αντικαθίστανται μόνον όταν χαλάσουν, ενώ τα αναλώσιμα με βάση τους κατασκευαστές, ως εξής:

Τακάκια φρένων. Τα τακάκια συνήθως αντικαθίστανται ανά 15.000 με 40.000 χλμ. Από τη στιγμή που ενεργοποιείται η αντίστοιχη σήμανση στον πίνακα οργάνων, διαρκούν περίπου 3.000 χιλιόμετρα.

Σιαγώνες ταμπούρων. Ο κύκλος ζωής τους κυμαίνεται μεταξύ 100.000 με 150.000 χλμ.

Υγρά φρένων. Τα υγρά αντικαθίστανται κάθε 2-3 έτη.