Η έννοια – που για κάποιους πλέον θεωρείται κίνημα – του «flygskam» φαίνεται να εξαπλώνεται. Τι σημαίνει «flygskam»; Είναι σουηδική φράση και σε κάπως ελεύθερη μετάφραση θα ήταν «η ντροπή γα τις πτήσης» ή «η ενοχή για τις πτήσεις». Αυτή είναι ουσιαστικά η ανησυχία για την κλιματική αλλαγή που οδηγεί πολλούς ευαισθητοποιημένους σε θέματα περιβάλλοντος να επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύουν και να θεωρείται για αυτούς μη φιλική η επιλογή αεροπλάνου.

Ένας στους πέντε, από τους ερωτηθέντες της έρευνας, είχε μειώσει τον αριθμό των πτήσεων που πραγματοποίησε το τελευταίο έτος λόγω των επιπτώσεων στο κλίμα. Η UBS δήλωσε ότι η αναμενόμενη αύξηση του αριθμού των επιβατών θα μπορούσε να μειωθεί στο μισό, αν οι τάσεις αυτές επιμείνουν. Τα παγκόσμια αεροπορικά ταξίδια αυξήθηκαν κατά 4% έως 5% ετησίως, δήλωσε η UBS, πράγμα που σημαίνει ότι οι συνολικοί αριθμοί διπλασιάζονται κάθε 15 χρόνια. Οι προβλέψεις της βιομηχανίας από τους αερομεταφορείς Airbus και Boeing εκτιμούν ότι η ανάπτυξη θα συνεχιστεί με το ρυθμό αυτό έως το 2035.

Ωστόσο, σύμφωνα με το BBC, η έρευνα της UBS υποδηλώνει ότι οι εκστρατείες, όπως το κίνημα που ξεκίνησε η Γκρέτα Τούνμπεργκ, θα μπορούσαν να προκαλέσουν αλλαγή στις ταξιδιωτικές συνήθειες σε πλουσιότερες περιοχές του κόσμου, τις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Η έρευνα με συμμετοχή άνω των 6.000 ανθρώπων στις ΗΠΑ, τη Γερμανία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, διαπίστωσε ότι το 21% είχε μειώσει τον αριθμό των πτήσεων που πραγματοποίησε τον περασμένο χρόνο. Μόνο το 16% των Βρετανών ερωτηθέντων δήλωσαν ότι μείωσαν τις πτήσεις, ενώ το 24% των Αμερικανών ταξιδιωτών ανησυχούν αρκετά για να αλλάξουν τις ιπτάμενες συνήθειες τους.

Η έρευνα διεξήχθη για πρώτη φορά τον Μάιο του τρέχοντος έτους και η UBS είπε ότι από τότε έχει υπάρξει μια σημαντική αλλαγή με το κλίμα να είναι ακόμη πιο ψηλά στην ατζέντα. Η τράπεζα αναμένει τώρα ότι ο αριθμός των πτήσεων στην ΕΕ θα αυξηθεί μόλις κατά 1,5% ετησίως, ποσοστό που είναι το ήμισυ του αναμενόμενου της πρόβλεψης της Airbus. Η τράπεζα προέβλεψε ότι η αύξηση στις αμερικανικές πτήσεις θα μειωνόταν και από το 2,1% θα ήταν μόλις 1,3%.

Αυτό θα μπορούσε να έχει μεγάλο αντίκτυπο στους κατασκευαστές αεροσκαφών. Η UBS εκτιμά ότι θα μπορούσε να μειώσει τον αριθμό των μικρότερων αεροσκαφών που παραγγέλνει η Airbus και η αντίπαλη Boeing κατά 110 κάθε χρόνο. Η τράπεζα εκτιμά επίσης ότι αν τελικά υπάρξει αυτή η μείωση, αυτό θα μειώσει τα έσοδα της Airbus, η οποία ελέγχει περίπου το 57% της αγοράς, κατά περίπου 2,8 δις ευρώ ετησίως.

Πηγή: www.lifo.gr