«Πρέσβειρα» του καλού φαγητού, της διασκέδασης, των αρχαιολογικών χωρών, αλλά και δημοφιλής προορισμός για ψώνια αναδεικνύεται η Θεσσαλονίκη που συγκεντρώνει τουρίστες όλων των ηλικιών, ενώ 4 στους 10 την επισκέπτονται για πρώτη φορά.

Οι λόγοι που επιλέγουν τη «νύμφη του Θερμαϊκού» οι Έλληνες και οι ξένοι τουρίστες διαφέρουν σε αρκετές περιπτώσεις ωστόσο εκεί που σχεδόν συγκλίνουν είναι η αγορά της πόλης, καθώς το 39% των αλλοδαπών την επιλέγουν για ψώνια, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τους Έλληνες διαμορφώνεται κατά τι υψηλότερα, στο 40%.

Τα άκρως ενδιαφέροντα στοιχεία προκύπτουν από την έρευνα «Προφίλ και Ικανοποίηση Τουριστών – Απόδοση Ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης» της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης. Την έρευνα υλοποίησε η GBR Consulting σε δείγμα 1.450 ατόμων την περίοδο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2023- Ιανουαρίου 2024.

Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα οι ηλικίες των επισκεπτών της καλύπτουν μια μεγάλη γκάμα με το 25% να είναι ηλικίας 36 έως 45 ετών, το 15% 18 έως 25 ετών, το 16% άνω των 55, το 20% 46 έως 55 ετών και το 24% 26 έως 35 ετών.

Οι 5 στους 10 επισκέπτες της πόλης ήταν ηλικίας 26 έως 45 ετών και επισκέφτηκαν τη Θεσσαλονικη κυρίως με τον/την σύντροφο τους, ενώ οι ταξιδιώτες για επαγγελματικούς λόγους ταξίδεψαν στη Θεσσαλονίκη μόνοι τους. Οι 5 στους 10 ήρθαν στη Θεσσαλονίκη  για διακοπές.

Για ποιους λόγους την επέλεξαν

Το 46% των Ελλήνων την προτίμησαν για τη νυχτερινή ζωή της την ώρα που το ποσοστό για τους ξένους διαμορφώνεται σε 37%. Το 40% των Ελλήνων ήρθαν στη Θεσσαλονίκη για ψώνια, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στους ξένους πέφτει μια μονάδα, ήτοι στο 39%. Το γαστρονομικό ενδιαφέρον παρακίνησε το 27% των Ελλήνων, ενώ στους αλλοδαπούς το ποσοστό αυξάνεται σε 39%. Η προσωπικότητα της πόλης εξιτάρει το 25% των Ελλήνων και το 31% των ξένων τουριστών, οι αρχαιολογικοί χώροι αποτελούν μαγνήτη για το 33% των ξένων ενώ το ποσοστό στους Έλληνες πέφτει σχεδόν στο ήμισυ, στο 17%. Στάση για μετάβαση σε άλλο προορισμό στην Ελλάδα κάνει το  6% των Ελλήνων, ενώ το εν λόγω ποσοστό για τους ξένους αγγίζει το 13%. Οι εκδηλώσεις της πόλης αποτελούν αφορμή για να την επισκεφτούν για το 13% των Ελλήνων και για το 9% των ξένων, ενώ το οικονομικό τουριστικό πακέτο που προσφέρει η Θεσσαλονίκη αποτελεί δέλεαρ για το 8% των Ελλήνων και για το 12% των αλλοδαπών.

Σημειώνεται πως για την ηλικιακή ομάδα 18-35 οι κύριοι λόγοι επιλογής της πόλης είναι η νυχτερινή ζωή και τα ψώνια, ενώ για τις ηλικίες 36-55 ήταν τα ψώνια και το γαστρονομικό ενδιαφέρον.  Οι επισκέπτες ηλικίας από 55 ετών και άνω, επέλεξαν τη Θεσσαλονίκη για την προσωπικότητα της, τους αρχαιολογικούς  χώρους και το πολιτιστικό της ενδιαφέρον.

Πολιτισμός – Ψώνια – Γαστρονομία –  Νυχτερινή Ζωή

Για το 46% των Αμερικανών που έρχονται στη Θεσσαλονίκη οι αρχαιολογικοί χώροι αποτελούν το δέλεαρ της επίσκεψης τους, ενώ για το 42% αποτελεί τον ενδιάμεσο σταθμό για τη μετάβαση τους σε άλλον ελληνικό προορισμό. Για το 27% η γαστρονομία αποτελεί μια καλή ευκαιρία για ταξίδι στη Θεσσαλονίκη, ενώ αντίστοιχο είναι το ποσοστό για την προσωπικότητα της πόλης. Το 19% την επιλέγει για ψώνια. Αντίστοιχο είναι το ποσοστό για τη νυχτερινή ζωή, ενώ για το 15% αποτελεί οικονομικό προορισμό.

Πέντε στους δέκα Ισραηλινούς, προτιμούν τη Θεσσαλονίκη για την προσωπικότητα της, τέσσερις στους δέκα για το γαστρονομικό της ενδιαφέρον, αντίστοιχο είναι και το ποσοστό όσων την επιλέγουν για ψώνια. Τρεις στους δέκα την χρησιμοποιούν ως ενδιάμεση στάση, δύο στους δέκα την επιλέγουν για τους αρχαιολογικούς της χώρους. Μικρότερα είναι τα ποσοστά των Ισραηλινών που έρχονται στη Θεσσαλονίκη για τη νυχτερινή της ζωή (14%) και για τις εκδηλώσεις της πόλης (7%).

Έξι στους δέκα Κύπριους έρχονται στη Θεσσαλονίκη για ψώνια, πέντε στους δέκα προσελκύονται από την προσωπικότητα της πόλης, τρεις στους δέκα από τη νυχτερινή ζωή. Επίσης τρεις στους δέκα την επιλέγουν για τη γαστρονομία της, δυο στους δέκα για τους αρχαιολογικούς της χώρους, ένας στους δέκα για τις εκδηλώσεις της πόλης, ενώ δυο στους δέκα τη θεωρούν οικονομικο προορισμό.

Πέντε στους δέκα Γερμανούς επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη για τη γαστρονομία που προσφέρει, τρεις στους δέκα για την προσωπικότητα της, ενώ αντίστοιχο είναι το ποσοστό όσων την επιλέγουν για ψώνια. Δυο στους δέκα έρχονται στη Θεσσαλονίκη  για τη νυχτερινή της ζωή. Μόλις το 4% την επιλέγει για τον πολιτισμό της με αντίστοιχο το ποσοστό όσων την χρησιμοποιούν ως ενδιάμεσο σταθμό.

Το 52% των Τούρκων που έρχονται στη Θεσσαλονίκη την επιλέγουν για τη γαστρονομία της, το 48% για τα ψώνια, το 40% για τους αρχαιολογικούς της χώρους, αντίστοιχο είναι το ποσοστό όσων την προτιμούν για τη νυχτερινή της ζωή, το 32% την προτιμά για την προσωπικότητα της, το 28% γιατί αποτελεί οικονομικό ταξιδιωτικό πακέτο, το 8% τη χρησιμοποεί ως ενδιάμεση στάση και το 4% για τις εκδηλώσεις της πόλης.

Για το 65% των Ρουμάνων τουριστών η Θεσσαλονίκη, αποτελεί ιδανικό προορισμό για ψώνια, το 53% την επιλέγει λόγω του γαστρονομικού της ενδιαφέροντος, το 41% για τη νυχτερινή της ζωή. Αντίστοιχο είναι το ποσοστό και εκείνων που εκτιμούν την προσωπικότητα της πόλης, το 35% την επιλέγει για τα αρχαία και τον πολιτισμό της. Για το 12% αποτελεί ενδιάμεσο σταθμό και για το 6% οικονομικό προορισμό.

Για το 48% των Βουλγάρων τα ψώνια αποτελούν το βασικό λόγο επιλογής της Θεσσαλονίκης, και έπεται με 33% η νυχτερινή ζωή και με 29% το γαστρονομικό  της ενδιαφέρον. Το 19% επέλεξε τη Θεσσαλονίκη για τους αρχαιολογικούς της χώρους, το 14% γιατί αποτελεί οικονομικό προορισμό. Κοινό είναι το ποσοστό, ήτοι 5%, όσων προτίμησαν τη Θεσσαλονίκη για τις εκδηλώσεις της πόλης, για την προσωπικότητα της και τη χρησιμοποίησαν ως ενδιάμεση στάση για άλλον προορισμό.

Οπαδοί της νυχτερινής ζωής είναι το 64% των Βρετανών που επέλεξαν τη Θεσσαλονίκη, το 45% την επισκέφτηκε για τους αρχαιολογικούς της χώρους, ενώ αντίστοιχο είναι το ποσοστό και για όσους η γαστρονομία αποτέλεσε ελκυστικό λόγο για να τη γνωρίσουν. Το 36% την επιλέξαν για την αγορά της, για το 27% αποτέλεσε τον ενδιάμεσο σταθμό. Ίδιο είναι το ποσοστό, 18%, που ήρθαν στην πόλη ορμώμενοι από τις γιορτές της πόλης, και για την προσωπικότητα της.

Αξίζει να σημειωθεί πως το Αρχαιολογικό Μουσείο (30%) και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (16%) είναι τα πιο δημοφιλή μουσεία της πόλης ενώ ο Λευκός Πύργος (50%) αποτελεί το δημοφιλέστερο αξιοθέατο.