Η Μόνικα Μπελούτσι, σύμβολο διαχρονικής ομορφιάς, μία από τις πιο λαμπερές σταρ του παγκόσμιου σινεμά και επίσημη καλεσμένη του φετινού Φεστιβάλ, παρευρέθηκε στο κατάμεστο Ολύμπιον, στο πλαίσιο της προβολής του υβριδικού φιλμ Μαρία Κάλλας: επιστολές και αναμνήσεις των Τομ Βολφ και Γιάννη Δημολίτσα, όπου πρωταγωνιστεί. Η Μόνικα Μπελούτσι παρέλαβε τον τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο του Φεστιβάλ την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου, πριν την ειδική προβολή της ταινίας Μαλένα (2000) του Τζουζέπε Τορνατόρε.

«Είμαι πολύ συγκινημένη. Ευχαριστώ ειλικρινά για αυτή την πρόσκληση. Όπως ξέρετε, έχω την Ελλάδα βαθιά μέσα στην καρδιά μου. Δεν θέλω να εξηγήσω την ταινία, θα την ανακαλύψετε μόνοι σας. Σας εύχομαι να απολαύσετε την προβολή και σας ευχαριστώ και πάλι», ανέφερε η Μόνικα Μπελούτσι στη σκηνή του Ολύμπιον πριν την έναρξη της ταινίας.

Τη διάσημη ιταλίδα ηθοποιό καλωσόρισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ορέστης Ανδρεαδάκης: «Καλησπέρα, buona sera signora Bellucci! Η ταινία που θα δούμε σήμερα, Μαρία Κάλλας: επιστολές και αναμνήσεις, αποτυπώνει ένα μόνο κομμάτι από την τεράστια προσωπικότητα της Μαρίας Κάλλας, έχοντας ως πρωταγωνίστρια μία άλλη εκτυφλωτική προσωπικότητα, τη Μόνικα Μπελούτσι», είπε αρχικά ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, προτού καλέσει στη σκηνή τον Γιάννη Δημολίτσα, ο οποίος παρουσίασε την ταινία στο κοινό.

Ο σκηνοθέτης της ταινίας ευχαρίστησε με τη σειρά του το Φεστιβάλ για την τιμητική πρόσκληση και μίλησε για την ιδέα και το ταξίδι της ταινίας μέχρι σήμερα. «Αυτό που θα δούμε σήμερα σίγουρα δεν είναι ένα απλό ντοκιμαντέρ για τη Μαρία Κάλλας. Στην πραγματικότητα, σήμερα θα παρακολουθήσουμε ένα ντοκιμαντέρ για τη Μόνικα Μπελούτσι ή για τη Μόνικα αν προτιμάτε, η οποία ενσαρκώνει τη Μαρία μέσα από τα γράμματα της τελευταίας. Πρόκειται για μια θεατρική παράσταση που ξεκίνησε πριν περίπου δυόμισι χρόνια περίπου και έκανε τον γύρο του κόσμου. Από την πλευρά μας αποφασίσαμε να την κινηματογραφήσουμε με έναν όσο πιο απλό και όμορφο τρόπο», σημείωσε ο Γιάννης Δημολίτσας.

Ο σκηνοθέτης εξήγησε στο κοινό ότι η ταινία προέκυψε έπειτα από εκτενή μελέτη των επιστολών της Μαρίας Κάλλας αλλά και ενός πλούσιου αρχειακού υλικού, στο οποίο μια κάμερα ακολουθούσε συνεχώς τη μεγάλη σοπράνο, από απόσταση αναπνοής, σε διάφορα στάδια της ζωής της. Από αυτή τη συνθήκη προέκυψε και η ιδέα της κάμερας που θα ακολουθούσε τη Μόνικα Μπελούτσι κατά την προετοιμασία της για να υποδυθεί τη Μαρία Κάλλας, καθώς και το γύρισμα δραματοποιημένων σκηνών στο σπίτι της Κάλλας. Βασικό σημείο αναφοράς αποτέλεσε η ταινία L’Amore του Ρομπέρτο Ροσελίνι, και κυρίως το πρώτη της μέρος, το οποίο είναι βασισμένο στο θεατρικό έργο Η ανθρώπινη φωνή του Ζαν Κοκτώ, όπου η Άννα Μανιάνι ενσαρκώνει μια γυναίκα που συνομιλεί στο τηλέφωνο καθόλη τη διάρκεια της ταινίας, προσπαθώντας να σώσει τον έρωτα της. Το συγκεκριμένο μοτίβο ενέπνευσε ιδιαίτερα τους δημιουργούς του Μαρία Κάλλας: επιστολές και αναμνήσεις, καθώς είχαν κατά νου να αναδείξουν τις επιστολές της Μαρίας Κάλλας με παραλήπτη τον Αριστοτέλη Ωνάση. Ολοκληρώνοντας, ο Γιάννης Δημολίτσας ευχαρίστησε επίσης τους παραγωγούς Σαμί Μπουντιάφ και Στάνισλας Γουίκερ της Sic Pictures, τον Χρήστο Κωνσταντακόπουλο και τον Ανδρέα Ζουπάνο Κρητικό από τη Faliro House, καθώς και τον Γιώργο Λυκιαρδόπουλο.

Η ταινία Μαρία Κάλλας: επιστολές και αναμνήσεις είναι ένα πολύτιμο τεκμήριο της διεθνούς περιοδείας της ομώνυμης θεατρικής παράστασης, με πρωταγωνίστρια τη Μόνικα Μπελούτσι στον ρόλο της μεγάλης ντίβας της όπερας. Μέσα από το χρονικό της περιοδείας, η οποία διήρκεσε από τον Νοέμβριο του 2019 έως τον Ιανουάριο του 2023, ξεδιπλώνονται δύο διαφορετικές εποχές -η σημερινή και εκείνη στην οποία μεσουρανούσε η Κάλλας- , ενώ ταυτόχρονα ανοίγει ένας διάλογος ανάμεσα στη σπουδαία σύγχρονη ιταλίδα ηθοποιό και την κορυφαία υψίφωνο που σημάδεψε τον 20ό αιώνα.