Πού πάνε τα τρένα όταν αποσύρονται; Έχεις αναρωτηθεί ποτέ;

Κι όμως, όσον αφορά την Ελλάδα, υπάρχει ένα μέρος όπου θα δεις όλα τα τρένα μαζί. Το αποκαλούν «νεκροταφείο τρένων» – και όχι άδικα – ενώ θεωρείται και ένα από τα μεγαλύτερα του κόσμου. Βρίσκεται στη βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη.

Κάποτε έσφυζαν από ζωή και φιλοξενούσαν ανθρώπους από όλο τον κόσμο. Τώρα όμως στέκονται βουβά, παροπλισμένα και σκουριασμένα. Παραμένουν εκεί, περιμένοντάς σας να τα επισκεφτείτε σε αυτό το στενάχωρο αλλά συνάμα ρομαντικό μέρος.

Οι εικόνες, ιδιαίτερα από ψηλά, είναι άκρως εντυπωσιακές και μάλλον, δυστοπικές. Και να σκεφτεί κανείς ότι απέχει περίπου 10 χιλιόμετρα, μόλις, από την πλατεία Αριστοτέλους. Είναι, λοιπόν, μια γωνιά που λίγοι γνωρίζουν. Ευκαιρία να είσαι ένας από αυτούς!

Μια γωνιά που λίγοι γνωρίζουν

Ένα ζοφερό, δυστοπικό τοπίο που δείχνει να είναι βγαλμένο από ταινία επιστημονικής φαντασίας κυριαρχεί στην περιοχή Νέα Ιωνία της Θεσσαλονίκης. Ντιζελάμαξες, μηχανές έλξης και τουλάχιστον 1.000 σκουριασμένα βαγόνια του ΟΣΕ στέκονται επί τουλάχιστον 30 χρόνια σαν ακίνητα «ζόμπι» πάνω σε 10 ανενεργές ράγες, έχοντας καταλάβει μια έκταση τουλάχιστον 5 χιλιομέτρων από τα διυλιστήρια έως τον Γαλλικό Ποταμό. Μάλιστα, κάτι παρόμοιο με αυτό που υπάρχει στην Νέα Ιωνία Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει στην Ελλάδα, ενώ θεωρείται και ένα από τα μεγαλύτερα «νεκροταφεία τρένων» στον κόσμο.

Το πώς και γιατί επιλέχθηκε αυτό το μέρος για τα τρένα, είναι άγνωστο. Όπως, επίσης, και το αν επισκευάζονται ή αν απλώς τοποθετούνται εκεί. Σε κάθε περίπτωση, οι εικόνες είναι άκρως εντυπωσιακές.

Οι προσπάθειες ανακύκλωσης των τρένων – φαντασμάτων

Ο ΟΣΕ προσπαθεί με διαγωνισμούς να προχωρήσει στην εκποίηση του άχρηστου σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού, που έχει εξελιχθεί σε ένα είδους τοπόσημο για την περιοχή. Ωστόσο, κάπου ανάμεσα στα εγκαταλελειμμένα βαγόνια έχουν εντοπιστεί και απομακρυνθεί κλινάμαξες με μεγάλη ιστορική αξία, συμπεριλαμβανομένου του βαγονιού – εστιατορίου που άνηκε στο περίφημο Όριεντ Εξπρές.

Μέχρι πρόσφατα βρισκόταν στον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Δράμας και μεταφέρθηκε στη Θεσσαλονίκη για την αποκατάσταση και διάσωσή του, από τους θεραπευτές των τρένων που συνδιαλέγονται καθημερινά με αυτούς τους μεγάλους μεταλλικούς όγκους κάτω από υπερμεγέθη υπόστεγα. Μέσα σε λίγους μήνες εξειδικευμένοι εργαζόμενοι ανέστησαν ένα σιδερένιο κουφάρι και παρέδωσαν ένα επισκέψιμο στολίδι.

Το θρυλικό βαγόνι – εστιατόριο απομακρύνθηκε με τον απαραίτητο σεβασμό από εξειδικευμένους τεχνίτες και ανέκτησε τη χαμένη του αίγλη, επιστρέφοντας στην αρχική του μορφή.

Την ίδια στιγμή, η διοίκηση του ΟΣΕ έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες αποκατάστασης όσων τρένων και βαγονιών έχουν σπουδαίο παρελθόν, ώστε αυτά να κοσμούν το νέο σιδηροδρομικό μουσείο του Πειραιά.

Το διασημότερο νεκροταφείο τρένων στον κόσμο

Νεκροταφεία τρένων υπάρχουν σε όλο τον κόσμο, τα οποία μάλιστα αξιοποιούνται ως τουριστικά αξιοθέατα ή ως ευκαιρία μελέτης της ιστορίας των σιδηροδρόμων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το «Cementerio de Trenes«, κοντά στην πόλη Ουγιούνι της Βολιβίας, που διαθέτει μία «συλλογή» τρένων, τα οποία χρονολογούνται από τον 19ο αιώνα, στο απόγειο της μεταφοράς στη Βολιβίας. Οι συρμοί των τρένων έχουν εγκαταλειφθεί με την πάροδο του χρόνου, ενώ σήμερα, έχει γίνει ένα ασυνήθιστο σημείο τουριστών.

Μάλιστα, ο χώρος περιέχει ένα τρένο που ορισμένοι υποστηρίζουν ότι εκλάπη και έχει χαρακτηριστεί «ένα από τα πιο εντυπωσιακά και στοιχειωμένα αξιοθέατα στις ερήμους της νοτιοδυτικής Βολιβίας».